Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

 

 


Úvod » Matematický materiál » Čísla a žetony


        

Čísla a žetony

skladem

 

Dostupnost: Možno ihned expedovat
Číslo produktu: 204R54-M
naše cena:
416 Kč

Montessori čísla a žetony

Popis: Matematický materiál pro děti ve věku od cca 4 let, resp. od chvíle, kdy mají zvládnutou práci s vřeténky (volné množství) a znají čísla. Balení obsahuje vyřezané číslice (kartičky s čísly) 1-10 a 55 žetonů.

Cíle: kontrola pochopení číselné posloupnosti, pochopení konceptu „počet“, propojení počtu a  příslušného čísla, rozdělení čísel na sudá a lichá, příprava na dělení

Použití: Krabičku s čísly a žetony přineseme na kobereček. Z krabičky vyjmeme čísla a požádáme dítě, aby je pojmenovalo. Vezmeme číslo jedna a požádáme dítě, aby ho položilo vlevo na pracovní plochu. Dále pokračujeme v umísťování čísel do řady 1-10 s tím, že mezi nimi necháme přiměřené rozestupy. Řekneme dítěti, že budeme pod každé číslo dávat příslušný počet žetonů. Ukážeme na číslo 1 a zeptáme se dítěte, kolik pod něj umístíme žetonů. Pokud dítě odpoví „jeden“, necháme ho v krabičce vybrat jeden žeton (můžeme vybrat my) a umístíme ho přímo pod číslo 1. (Dítě žeton/y po každém tomto kroku po vyskládání spočítá.) U čísla 2 žetony umístíme vedle sebe. U čísla 3 umístíme dva žetony vedle sebe a třetí do dalšího řádku uprostřed – jakoby mezi (viz obrázek). Pokračujeme dále stejným způsobem, až do „aha“ momentu, kdy dítě systém řazení pochopí a může žetony dle tohoto principu ke každému číslu skládat samo. Když jsou rozřazeny všechny žetony, ukážeme dítěti, jak pomocí pravého ukazováčku projíždíme mezi žetony u daného čísla. Dáme pravý ukazováček mezi číslici 1 a žeton a snažíme se jet dolů směrem k žetonu (nejde to, žeton stojí v cestě). Řekneme dítěti, že žeton není možné rozdělit a posuneme číslici 1 o kousek výše (viz obrázek). Opakujeme u čísla 2 – když prstem projedeme mezi žetony, řekneme, že je možné je rozdělit. Pokračujeme s číslem 3 – projedeme mezi prvními dvěma žetony a zastavíme se před třetím, řekneme, že nemůžeme rozdělit a opět posuneme číslo 3 o úroveň výše (jako předtím číslo 1). Dítě může dále opakovat tento postup u dalších čísel. Když jsou žetony rozděleny, ukážeme na čísla, která jsou výše (1, 3, 5, 7, 9) a řekneme, že jim říkáme čísla lichá. Ukážeme na číslice v řádku níže (2, 4, 6, 8, 10) a řekneme, že to jsou čísla sudá. Provedeme trojstupňovou výuku na ukotvení pojmů sudá – lichá.

Pozn.: můžete vyzkoušet i názornou mnemotechnickou pomůcku: při projíždění mezi žetony ukazováčkem říkáme „sssssssssssss“ a jakoby prosvištíme prstem mezi žetony (pro SUDÁ čísla), při projíždění prstem u lichých čísel říkáme při nárazu do posledního žetonu „llllllup“ (pro LICHÁ čísla) – spojení zvukomalebného slova a jeho počátečního písmene (s – l), které platí i pro označení slov sudá-lichá.

 

video ukázka: