Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

 

 


Úvod » Matematický materiál » Červeno-modré tyče


        

Červeno-modré tyče

skladem

 

Dostupnost: Možno ihned expedovat
Číslo produktu: 200R190-M
naše cena:
1 190 Kč

Červeno-modré tyče

Tradiční Montessori pomůcka Vyrobená z lipového dřeva.

 

Popis: 10 tyčí natřených střídavě červenou a modrou barvou, nejdelší má délku 1 metr, nejkratší 1 decimetr

Cíle: Červeno-modré početní tyče slouží k představení množství od 1 do 10, dále seznamují s pořadím čísel od 1 do 10 a vyvozují vztahy mezi čísly, propojují konkrétní číslici s daným počtem (resp. číslo vs. množství). Dále lze použít pro učení prvního sčítání a odčítání, násobení, dělení, k určení sudých a lichých čísel. Tato Montessori pomůcka je vhodná pro děti cca od tří let.

Použití: Červeno-modré tyče se nosí na kobereček postupně po jedné, drží se oběma rukama za konce (rozpětí rukou – vnímání délky) a libovolně se pokládají na kobereček (pokud má dítě problém takto delší tyč uchopit, může ji přenést ve svislém směru oběma rukama). Vše se provádí soustředěně a pomalu. Dále ukažte dítěti, jak srovnat tyče v závislosti na délce od nejkratší, první tři můžete udělat vy, pak pokračuje dítě. Tyče rovnáme od levého okraje koberečku, začínáme vždy červenou barvou. Když jsou tyče seřazeny, můžete provést kontrolu s pomocí přiložení 10cm tyče ke každému „schodu“. Dále představte dítěti názvy tyčí (každá má své „jméno“) za pomoci trojstupňové výuky. 1) Uchopte první tyč a řekněte „Tohle je jedna.“ , dítě zopakuje, „Tohle je dva“, ukazujte na každý úsek tyče a říkejte „Jeden, dva.“. Pokračujte s dalšími tyčemi. 2) Požádejte dítě, aby ukázalo/podalo např. tyč 2. 3) Promíchejte všechny tyče, na libovolnou ukažte a ptejte se dítěte: „Co je tohle?“. Není nutné obsáhnout všechna čísla během jedné lekce. Lze ji rozdělit do dvou až tří a čísla a množství se učit postupně.

Procvičení /variace:

1)      Řekněte dítěti: „Vezmi tyč 5 a polož ji na stůl.“, „Vezmi tyč 8 a polož ji na křeslo.“ apod. Stejným způsobem dítě nosí tyče zpět na kobereček.

2)      Sudá x lichá. Dítě krokuje vedle jednotlivých dílků – u červených (lichých) může tlesknout, u modrých (sudých) může povyskočit, apod.

3)      Požádejte dítě, aby zavřelo oči, vy mezitím jednu tyč schovejte a požádejte dítě, aby zjistilo, která chybí.

4)      Tyče lze použít k „měření“. „Jaké tyče potřebuješ, abys změřil tátu/skříň/postel?“

5)      Z tyčí lze sestavovat různé obrazce – dle předlohy nebo fantazie dítěte (např. pyramida, bludiště apod.)

6)      Příprava na sčítání – doplňování do desítek. Vezměte tyč 1 a položte vedle tyče 9, tyč 2 vedle tyče 8 atd. Zatím nepoužívejte terminologii „plus, mínus, rovná se“, jen si s tyčemi hrajte.

7)      Spojení čísla a množství. Pracujte se smirkovými číslicemi nebo jinými číselnými kartami 1-10. Tyče uspořádejte do schodů. S pomocí trojstupňové výuky představte všechna čísla a spojte s množstvím na tyčích. Číselné karty opírejte o poslední dílek (zoubek) příslušné tyče.

8)      Když se už dítě seznámilo s číslicemi, můžete zavést pojmy jako „sčítání, plus, rovná se, sčítanec, součet“ apod. a příklady zapisovat. Můžete tvořit desítky (1+9, 2+8, 3+7,…), devítky (1+8, 2+7, 3+6,…) atd.

 

video ukázka: